E-ITSPEA 4: Info- ja võrguühiskond

Eesti digitaalne infrastruktuur ning e-teenused on kergesti kättesaadavad, kuid andmete kogumine ärihuvides on laienenud. Suured tehnoloogiaettevõtted, nagu Google ja Meta, jälgivad internetikasutajate käitumist reklaamide ja poliitiliste narratiivide loomiseks. Meedia kasutab samuti andmepõhiseid reklaame, et konkurentsis püsida.

Meta'l on ajaloos juhtumeid, kus nad on ületanud privaatsuse piire, jälgides inimeste infot, mis kvalifitseerub juba espionaažiks. Näiteks kasutas Meta "man-in-the-middle" rünnakut, et dekrüpteerida ja pealt kuulata Snapchati võrguliiklust.

E-teenustes on jälgimiskapitalism pigem kaudne, kuid andmekasutuse üle käivad arutelud on teravnenud. Paljud kardavad olukorda, kus valikuvõimalusi ei ole või on ebamugavad. X-tee ja muud digilahendused pakuvad mugavust, kuid andmete turvalisus ja kasutajate autonoomia võib olla murekohaks.

Tulevikus võib olukord kujuneda kahel viisil. Negatiivses stsenaariumis süveneb jälgimiskapitalism, kus suurte ettevõtete ja riigi andmekogumine piirab privaatsust ja suurendab digitaalset kontrolli.

Positiivses stsenaariumis suudab Eesti kaitsta privaatsust, piirates andmekogumist ja andes kodanikele rohkem kontrolli oma digijälje üle.


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

E-ITSPEA 2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

E-ITSPEA 5: Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest

E-ITSPEA 3: Uus meedia...